Мотивація|Мотивація персоналу|Герцберг

Мотивація персоналу щодо Ф. Герцбергу

мотиваціяЯ у своїй роботі користуюсь мотиваційною теорією Герцберга. Це до сих пір одна з провідних теорій мотивації. Герцберг разом з помічниками провів більше 4000 інтерв'ю з офісними працівниками, бухгалтерами, інженерами та менеджерами. Герцберг і його помічники задавали респондентам два питання: «Що найбільше стимулює вас до якісного виконання вашої роботи?» і «Що відбиває будь-яке бажання якісно працювати?» На основі отриманих даних Герцберг зумів виділити основні мотиваційні фактори.

Мотиваційні чинники Ф. Герцбергу:

 

  1. Досягнення
  2. Визнання
  3. Зміст роботи
  4. Відповідальність
  5. Кар'єра
  6. Фінансові мотиви
  7. Стосунки з керівництвом
  8. Співпраця

Як ви бачите, всього мотиваційних факторів вісім. Але вплив їх на мотивацію співробітника неоднаково і неоднозначно. Герцберг виділяв 3 групи факторів, впливають на бажання працювати:

  • Позитивні (мотивуючі до роботи)
  • Негативні (демотивуючі)
  • Гігієнічні (роблять мотивацію можливої/неможливою)

Для початку розглянемо позитивні фактори.

мотиваціяДосягнення – головний позитивний, мотивуючий фактор. Досягнення – це можливість проявити себе в роботі. Це коли людина наполегливо працює і досягає. При цьому він отримує задоволення від того, що він зміг це зробити.

Визнання -Це другий головний мотивуючий фактор. Визнають працівника і винагороджують за те, що він чогось досяг. Тому фактор визнання це фактор, який нерозривно пов'язаний з попереднім фактором.

Зміст роботи -Це третій мотивуючий фактор. Це значить, що робота приносить задоволення працівнику. Зазвичай працівник цінує свою роботу за її творчий характер, складність, можливість виконати отриману завдання від початку і до кінця.

Відповідальність стоїть на четвертому місці. Що значить відповідальність для працівника? Це значить, що працівник може працювати без постійного нагляду з боку начальства, відповідати за свої дії, виконувати доручення керівника, виконувати роботу свого керівника і пишатися тим, що її йому довірили.

Кар'єрний ріст – один з найсильніших мотиваційних факторів. Може зробити з працівника буквально «відданого працівника» організації. Має сильну дію, коли несподівано для працівника – він просто старанно працював і отримав у нагороду підвищення по службі. Однак мотивація «кар'єрний ріст» має свої підводні камені...

Це фактори-мотиватори. Якщо всі ці 5 факторів або деякі з них присутні в роботі індивіда і важливі для нього, то він працює з повною віддачею та задоволений своєю роботою.

Тепер розглянемо негативні фактори.

негативна мотиваціяНегативні -Це фактори-демотиватори. Головний демотивуючий фактор це “Загальна політика компанії і стиль управління“. Що це таке? Це неефективність у роботі компанії, виникає в результаті нераціональності діяльності, марної трати сил і засобів, дублювання обов'язків або внутрішнього поділу влади. Також будь несправедливе рішення керівництва компанії по відношенню до співробітника або політика компанії, порушує інтереси співробітника буде віднесена працівником до цієї категорії.

Технічні аспекти керівництва – це другий по силі демотивуючий фактор. Цей чинник описує взаємини з безпосереднім керівником. Якщо працівником управляє бездарний та невмілий керівник, неспроможний організувати роботу підлеглих і не вміє надихнути своїх людей, то у працівника просто опускаються руки. Також погані особисті стосунки з таким керівником впливають на виникнення даного фактора. У теорії Герцберга цей фактор фігурує як «Стосунки з керівництвом".

Фактор «Визнання» може бути як позитивним так і негативним фактором. Якщо людина проробив велику роботу і досяг результату, то керівник повинен обов'язково це зазначити. Якщо ж цього не відбувається, то це стає потужним демотиватором.

Зміст роботи може бути також негативним фактором за умови, що робота одноманітна й нудна. Також цей чинник включається, якщо в людини виникає відчуття, що він може набагато більше, ніж та робота, яку він робить.

Мотиваційний фактор "Кар'єрний ріст» при певних умовах може стати демотивуючим. Якщо є можливість отримати підвищення і працівник ідентифікує себе як найкращого кандидата, то у випадку невдачі працівник демотивований.

І остання група факторівгігієнічні фактори.

У цій групі всього 2 фактору «Фінансова мотивація» і «Співпраця", але важливість їх важко переоцінити. Коли я вимовляю слово «Мотивація» у всіх, хто не знайомий з «Мотиваційною теорією Герцберга", в голові виникає одне – гроші. Однак Герцберг довів, що це не так. Гроші не належать до факторів-мотиваторам.

Фактор «Фінансові мотиви» винесений в окремий факторгігієнічний. Що це означає? Це означає що «гроші» – це каталізатор, у присутності якого співробітника можливо мотивувати. Саме підвищення зарплати не сприймається працівником як мотиватор бо воно зазвичай слід або за кар'єрним ростом або за виконанням якогось завдання. В такому випадку підвищення зарплати є просто фоном, який посилює мотиваційні фактори "Досягнення" – "Визнання та Винагороду» або «Кар'єрний ріст". Якщо ж розподіл зарплати на підприємстві не справедливо це потужний демотиватор.

І останній фактор "Співпраця» можна також віднести до гігієнічним чинникам. Це фактор середовища, він дуже слабо мотивує людину до досягнень. Важливо щоб ця середу не заважала людині працювати.

Техніка застосування інструментів мотиваційної теорії Герцберга, докладно розглянуті в 2-х моїх тренінгах СВ-цикл та Успішний підприємець.

Бажаючі отримати Тест Герцберга, заснований на книзі «Мотивація до роботи», можуть завантажити його тут. Скачування доступно тільки для зареєстрованих на сайті користувачів. Зареєструватися можна тут. Реєстрація займає 2 хвилини.

 

тест Герцберга
Скачування доступно тільки для зареєстрованих на сайті користувачів. Посилання на реєстрацію вище. Реєстрація займає 2 хвилини.
test-gercberga

Leave a Reply

Read previous post:
Розвиток комунікацій|ділові комунікації|роздріб

Є статистика: 60% угод відбувається лише з 5 візиту і тільки 4% здійснюється з першого візиту. Причиною такого положення речей...

Close